.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به جنجال جنگل‌تراشي براي توسعه شهرك صنعتي رشت
جنگل‌تراشي محدوده‌اي از حاشيه شهرك صنعتي رشت براي توسعه آن كه طي هفته گذشته انجام گرفت، واكنش و اعتراض گروههاي طرفداران محيط زيست و علاقه‌مندان طبيعت را در استان گيلان برانگيخت.

جنگل‌تراشي محدوده‌اي از حاشيه شهرك صنعتي رشت براي توسعه آن كه طي هفته گذشته انجام گرفت، واكنش و اعتراض گروههاي طرفداران محيط زيست و علاقه‌مندان طبيعت را در استان گيلان برانگيخت.

به‌اعتقاد برخي از مسوولان استاني، طبق مصوبه هيات دولت، شهرك صنعتي موجود در رشت بايد توسعه پيدا كند و شهرك صنعتي ديگري ايجاد شود و قطع محدوده‌اي از اين درختان اجتناب ناپذير است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، برخي از تشكلهاي غي دولتي و گروههاي طرفدار محيط زيست، منابع طبيعي و توسعه پايدار در گيلان روز سه‌شنبه در تماس با ايرنا مركز رشت ضمن دعوت از خبرنگار و عكاس به محل اين منطقه، قطع درختان در محدوده شهر صنعتي رشت را غيرقابل‌توجيه توصيف و اعتراض خود را نسبت به آن اعلام كردند.

رييس شبكه سبز استان گيلان به همراه يك گروه كارشناسي ضمن حضور در محل جنگل‌تراشي در حاشيه شهر صنعتي رشت در گفت و گو با خبرنگار اعزامي ايرنا آن را يك فاجعه توصيف كرد و نسبت به قطع يكسره درختان اين جنگل اعتراض كرد.

"محمد احمدپور" خاطرنشان كرد: اين جنگل نزديكترين جنگل به شهر رشت و بخش سنگر و تنها جنگل انبوه باقيمانده در اين منطقه است كه بخشي از درختان آن به منظور احداث كارخانه پتروشيمي قطع شده است.

وي اين كار را غيرمنطقي و غيراصولي و به ضرر توسعه پايدار در استان گيلان و كشور برشمرد.

احمدپور افزود: هر نوع صنعتي مي‌تواند وارد استان گيلان شود و گروههاي طرفدار محيط زيست با صنعت مخالف نيستند ولي معقتدند كه بايد قبل از احداث هر واحدي، ارزيابي زيست محيطي و كارشناسي انجام گيرد.

وي مدعي شد: صدها درخت در اين محدوده جنگل تراشي شده‌است و اين در حالي است كه براي هر اصله درخت ‪ ۲۵۰‬هزار دلار در جهان ارزش‌گذاري شده‌است.

وي تصريح كرد: ارزش اين درختان قطع شده چندين برابر قيمت تمام شده كارخانه پتروشيمي است و ارزش آن با هيچ واحد توليدي قابل مقايسه نيست.

احمدپور گفت: اين منطقه به عنوان منطقه گردشگري استان گيلان در نظر گرفته شده است و احداث اولين منطقه ميراث روستايي در همين منطقه در حال احداث است.

وي افزود: در صورت نابودي جنگل و احداث كارخانه‌هايي نظير پتروشيمي در اين منطقه حق مردم ايران كه به اين منطقه گردشگري سفر مي‌كنند از آنان سلب مي‌شود.

شبكه سبز استان گيلان از سال ‪ ۱۳۸۱‬به عنوان يك تشكل غير دولتي فعاليت خود را در استان گيلان شروع كرده و ‪۳۸‬تشكل زير مجموعه‌اين شبكه قرار دارد كه در زمينه مسائل زيست محيطي و منابع طبيعي فعاليت مي‌كند.

همچنين يك عضو نظام مهندسي كشاورزي استان گيلان نيز در اين گفت و گو با خبرنگار ايرنا بشدت به جنگل‌تراشي در اين منطقه اعتراض كرد و گفت:
عمده درختان اين جنگل انبوه كه در ‪ ۱۳‬كيلومتري شهر رشت واقع شده، انجيلي، ممرز و بلوط است.

"اسماعيل آرمون" متذكر شد: طبق قانون براي قطع درختان جنگلي نياز به نشانه‌گذاري است كه در مورد اين درختان هيچ گونه آثار نشانه‌گذاري ديده نمي‌شود.

وي استان گيلان را داراي اقليم متنوع ذكر كرد و حومه رشت را براي احداث كارخانه‌هاي آلاينده مانند پتروشيمي مناسب ندانست.

وي معتقد است: صنعت پتروشيمي براي استان گيلان لازم است ولي براي ساخت آن قبل از كارشناسي نياز به قرباني كردن جنگل نيست.

يك مقام مسوول نيز در اين‌باره گفت: عمليات قطع درختان جنگل شهر صنعتي رشت از هفته گذشته متوقف شده است.

وي كه از بيان نامش خودداري كرد، قطع درختان جنگل محدوده شهر صنعتي رشت را بدون مجوز دانست و افزود: ‪ ۱۲۰‬هكتار جنگل در اين محدوده وجود دارد كه چهار تا پنج هكتار آن پاك‌تراشي شده است.

برخي اطلاعات حاكي است كه در هفته گذشته از ادامه قطع درختان جنگل شهر صنعتي رشت توسط منابع طبيعي استان گيلان جلوگيري به عمل آمده‌است و دو مسوول در اين خصوص از كار بركنار شده‌اند اما مسوولان اداره كل منابع طبيعي استان گيلان از هر گونه اظهار نظري در اين‌باره خودداري كرده و آن را به بعد موكول كردند.

مديرعامل شهرصنعتي رشت دراين‌باره به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شهر صنعتي رشت در سال ‪ ۱۳۵۳‬به ثبت رسيده‌است و طبق دستور مقامات آن زمان دو هزار و ‪ ۲۸۸‬هكتار از اراضي منطقه بهدان رشت در سال ‪ ۵۴‬به شهر صنعتي رشت واگذار شده است.

"ميرشمس‌الدين مهدوي سعيدي" افزود: يك هزار هكتار از اين جنگل قبل از انقلاب جنگل‌تراشي و ‪ ۵۲۰‬هكتار آن آماده تحويل به صنايع مستقر در آن شد.

وي خاطرنشان كرد: بعد از انقلاب نيز با تكميل و اشغال ‪ ۲۷۲‬هكتار از اين اراضي جنگلي براي توسعه شهر صنعتي رشت موافقت شد كه اخيرا طبق موافقت وزير جهاد كشاورزي و مصوبه هيات دولت در سفر استاني با اختصاص ‪ ۱۲۰‬هكتار از اين اراضي براي استقرار صنايع موافقت شده است.

مهدوي سعيدي با اشاره به اينكه براي قطع درختان اين محدوده پروانه صادر شده‌است گفت: منابع طبيعي براي بخشي از درختان اين اراضي پروانه قطع صادر كرد و بخشي نيز در شرف صدور است.

وي قطع بدون مجوز درختان را رد كرد و اظهار داشت: درختان قطع شده از پاجوش درختاني بودند كه قبلا پاك تراشي شده و بدون استفاده مانده و دو باره سبز شده‌اند.

به گزارش ايرنا، اين موضوع اكنون با اظهار نظر برخي از مسوولان محلي توسط برخي رسانه‌هاي داخلي استان گيلان بازتاب داده شده است.

روزنامه خزر چاپ گيلان در تيتري درشت با عنوان " خدا حافظ جنگل سروان" آورده است: قطع درختان اين منطقه كه به منظور ايجاد يك شهرك صنعتي جديد انجام شد، اكنون به چالشي در اين استان تبديل شده به نحوي كه مخالفت با چنين اقدامي موجب عزل دو تن از مسوولان شد.

در بخشي از اين مطلب به نقل از نماينده مردم لاهيجان آورده است: از بركناري دو مسوول مخالف تخريب جنگل رشت از وزراي ذيربط سوال و تذكر خواهيم داد.

ايرج نديمي در اين مصاحبه افزوده است: متاسفانه در انتخاب گزينه محل ساخت مجتمع پتروشيمي، برخي از مقامات استان اصرار مي‌كنند كه حتما اين مجتمع در رشت و خصوصا در شهرك صنعتي باشد حتي اگر ازبين‌رفتن بخش عمده‌اي از جنگل را سبب شود.

وي با بيان اينكه ترديدي براي ساخت مجتمع پتروشيمي وجود ندارد تصريح كرد: اما زمينهاي آزاد زيادي در اختيار داريم و نيازي به قطع درختان جنگلي نبود.

نديمي در بخشي ديگر از اين مصاحبه تاكيد كرده است: اصرار اين كه اين كار حتما در شهر صنعتي رشت صورت گيرد و محدوده وسيعي از جنگلهاي آن از بين برود واقعا شگفت‌انگيز و كمي هم تاسف برانگيز است.

همچنين در اين مطلب به نقل از صادق‌زاده نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي آورده است: با توسعه شهرك صنعتي رشت و قطع اين منطقه جنگلي موافق است اما بايد بدون عزل مديركل منابع طبيعي اين كار انجام مي‌شد.

وي در اين مطلب با اشاره به بركناري دو مسوول مخالف قطع جنگل تاكيد كرده است:اين مسايل داخلي وزارت جهاد كشاورزي است و شايد بهتر بود با تعامل و با دستور وزير اين طرح اجرا مي‌شد و هم آقايان عزل نمي‌شدند.

همچنين در ادامه مطلب روزنامه خزر چاپ گيلان به نقل از هادي حق‌شناس رييس مجمع نمايندگان گيلان آورده شده: مساحت اراضي استان بيش از يك ميليون هكتار بوده كه از اين مقدار ‪ ۴۰۰‬هزار هكتار قابل كشت است.

وي با اعلام اينكه مساحت ‪ ۱۶‬شهرك صنعتي گيلان به دو هزار هكتار نمي‌رسد، تاكيد كرد: بايد در راستاي توسعه صنعتي استان با تعامل و نگرشي منطقي حركت كرد.

حق‌شناس نيز با تاكيد بر رشد صنعت در استان گيلان، اختصاص يك درصد از اراضي گيلان به توسعه صنعتي را خواستار شد.

استان گيلان داراي ‪ ۵۶۵‬هزار هكتار جنگل است كه از اين ميزان ‪ ۱۴۸‬هزار هكتار در ارتفاعات سخت گذر از تجاوز انسان مصون مانده و بقيه مخروبه نيمه مخروبه است.

سطح جنگلهاي گيلان طي دهه‌هاي اخير از ‪ ۱/۵‬ميليون هكتار به ميزان كنوني كاهش يافته است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 خرداد 1386
من به عنوان يك شمالي كه بارها به اروپا رفته ام مي خواهم بدانم كه صنعت در اروپا كه از نظر آب و هوا از شمال ايران هم سرسبز تر است و از نظر جمعيت انساني پر جمعيت تر چگونه توسعه يافته است؟ آنها جنگل ندارند؟ اروپا (آلمان و فرانسه و ...) صنعت ندارد؟! آيا نمي شود براي احداث شهرهاي صنعتي از مناطق خشكي مثل رودبار و منجيل و لوشان و حتي تا حدودي رستم آباد استفاده كرد؟ آيا حتماً بايد براي درست كردن ابرو چشم را كور كنيم؟ تا كي نفهميم... تا كي... ؟ آيا با اخراج دو مسوول درختهاي باستاني منطقه كه يادآور جنگهاي قهرمانانه با روسيه و انگلستان است دوباره سبز مي شود؟
نا شناس 9 خرداد 1386
من به عنوان يك شمالي كه بارها به اروپا رفته ام مي خواهم بدانم كه صنعت در اروپا كه از نظر آب و هوا از شمال ايران هم سرسبز تر است و از نظر جمعيت انساني پر جمعيت تر چگونه توسعه يافته است؟ آنها جنگل ندارند؟ اروپا (آلمان و فرانسه و ...) صنعت ندارد؟! آيا نمي شود براي احداث شهرهاي صنعتي از مناطق خشكي مثل رودبار و منجيل و لوشان و حتي تا حدودي رستم آباد استفاده كرد؟ آيا حتماً بايد براي درست كردن ابرو چشم را كور كنيم؟ تا كي نفهميم... تا كي... ؟ آيا با اخراج دو مسوول درختهاي باستاني منطقه كه يادآور جنگهاي قهرمانانه با روسيه و انگلستان است دوباره سبز مي شود؟
hamid 25 آذر 1388
از شهر رشت هستم و هرروز شاهدقطع تعداد زيادي از درختان داخل شهر ميباشم.از درختان كهنسال گرفته تا نهالهاي باريك وجوان.
از شهردار و شوراي شهر محترم شهر رشت خواهشمندم دست از سر درختان محدودي كه در سطح شهر جان به در برده اند برداشته و بجاي قطع و فروش اين درختان بي زبان مبلغي را به صورت خشكه از شهروندان رشتي مطالبه نمايند.
مطمئنا شهروندان طبيعت دوست رشتي با كمال ميل حاضر به پرداخت اين مبالغ ونجات اين درختان بي گناه از زير اره شهرداري وشوراي اسلامي شهر رشت ميباشند.
هر چه بگندد نمكش ميزنند واي........

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.